Konsola PlayStation 5 nie chce się włączyć (uruchomić)
Konsola PlayStation 5 nie chce się włączyć (uruchomić)
Jeśli spotkał Cię ten problem na wstępie zalecamy wymianę kabla zasilającego potocznie zwanego ósemką. Już kilka razy udało się uruchomić konsolę bez rozbierania jej 🙂
Problemy z uruchamianiem konsol musimy rozdzielić na dwie grupy. Do pierwszej należą wszystkie usterki powodujące odcięcie zasilania. Może być ono poprzedzone sygnałem dźwiękowym (beep, piknięcie lub 2) i występuje przeważnie maksymalnie po kilku sekundach od włączenia. Do drugiej grupy zaliczamy przypadki w których sprzęt wygląda jakby pracował normalnie, jednak nie pojawia się obraz lub pojawiają się błędy.
W jaki sposób przetestować uszkodzony zasilacz PS 5?
Skupmy się na pierwszym przypadku. Konsola tuż po uruchomieniu wyłącza się. W takim przypadku w pierwszej kolejności należy sprawdzić zasilacz. W 9/10 przypadkach, jeśli po odcięciu zasilania nie możemy ponownie włączyć konsoli przyciskiem (jest całkowicie martwa), winowajcą będzie zasilacz. PSU (Power Source Unit) posiada w sobie skomplikowany układ pomiarowy, który testuje najważniejsze parametry i jeśli odbiegają one od normy odcina zasilanie. Aby zresetować taki zasilacz, należy wypiąć przewód prądowy i odczekać kilka minut. Jeśli pomoże to prawdopodobnie mamy winowajcę. Nie jest to najdokładniejsza metoda pomiarowa, jednak w domowych warunkach powinna wystarczyć. Jeśli w analogicznej sytuacji, po odcięciu konsoli ta reaguje na przycisk włącznika zasilacz możemy uznać raczej za sprawny. Ta sama zasada będzie działać przy losowym wyłączaniu konsol, które kilka dni temu opisywałem.
PlayStation 5 wyłącza się po sekundzie, zasilacz jest sprawny.
Mamy pewność, że zasilacz jest sprawny (np. podkładając inny egzemplarz) a jednak sprzęt się nie uruchamia. Oznacza to, że uszkodzeniu uległ jeden komponentów konsoli. Na tym etapie ciężko stwierdzić co zostało uszkodzone. W nowoczesnej elektronice zdecydowana większość usterek nie zostawia śladu jak wypalenie czy osmolenie laminatu. Bez dokładnej diagnozy, pomiarów płyty głównej i podmiany elementów ciężko będzie ustalić co nie działa. Najczęściej w PlayStation 5 padają:
- retimer hdmi od częstego przepinania między różnymi telewizorami
- most południowy – na skutek podpięcia niekompatybilnego sprzętu po USB (wszystkie sprzęty z dodatkowym zasilaczem, kierownice, dyski zewnętrzne) lub od przepięcia po LANie
- procesor APU w związku z niedostatecznym odprowadzaniem ciepła
- wentylator
- kontroler dysku twardego
- elektronika napędu
- moduł WIFI/Bluetooth
- dowolny inny układ lub element na płycie głównej
Warto tu zaznaczyć, że większość komponentów między kolejnymi modelami nie jest kompatybilnych. Układy na płycie głównej są programowo przypisane do konkretnej konsoli. Dlatego do skutecznej diagnozy a następnie naprawy potrzebne jest duże doświadczenie i wiedza, które elementy można wymienić i na jakie. Warto zajrzeć do www.konsolowo.pl gdzie można porównać jak wiele części różni się między kolejnymi modelami.
PS5 nie wyświetla nic na ekranie.
W takim przypadku najważniejsza jest informacja, czy nasza konsola łączy się z padem. Jeśli tak i np. po omacku możemy ją wyłączyć to problem będzie sekcja wyświetlania lub uszkodzone fizycznie złącze. To opiszemy w innym artykule a teraz skupmy się na sytuacji, gdy pad nie chce się połączyć. Oznacza to, że konsola nie przeszła procedury POST (Power On Self Test) i mówiąc kolokwialnie nie uruchomiła oprogramowania. O ile pierwsza grupa była związana głównie z niewydolnością prądową, lub fizycznym uszkodzeniem elementów to Druga rodzina usterek związana jest z nieprawidłową pracą lub brakiem połączenia. Idealnym przykładem jest tu niebieska dioda śmierci występująca w PS4 spowodowana często przez zimne luty pod procesorem lub błędy w pamięci NOR (np. w wyniku nieudanej aktualizacji). Wcześniej pisałem, że większość komponentów między kolejnymi rewizjami nie jest zamienny, to tu warto nadmienić, że zawartość pamięci wewnątrz konsoli jest zaszyfrowana. Producent tłumaczy się względami bezpieczeństwa i antypirackimi.
Do tego typu usterek podchodzimy zawsze indywidualnie. Pracownik serwisu bazując na modelu i objawach stara się oszacować orientacyjne koszty naprawy.
Brak komentarzy